मुगल लघुचित्र शैली
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International, 3.0 Unported, 2.5 Generic, 2.0 Generic and 1.0 Generic license.
लघु चित्रकारी की उत्पत्ति आठवीं शताब्दी में भारत के पूर्वी भाग में पाल शासकों के कार्यकाल के दौरान हुई। समय के साथ साथ लघुचित्रों की कई शैलियाँ विकसित हुई जिन्हें हम लघुचित्रों के विद्यालय (school) कहते हैं। जैसे पाल शैली, जैन शैली, मुगल शैली, राजस्थानी शैली, ओडिशा शैली और पहाड़ी शैली। ये शैलियाँ भारत के विभिन्न क्षेत्रों में प्रचलित सामाजिक, धार्मिक, आर्थिक और राजनीतिक परिस्थितियों से उत्पन्न हुई हैं। लघुचित्रों की ये सारी शैलियाँ एक दूसरे से प्रभावित होते हुए भी अपनी अपनी अलग विशेषताओं को संजोये हुए हैं।
इन सभी कालखंडों में मुगल शासकों के कार्यकाल को लघु चित्रकारी के लिये स्वर्णिम काल माना जाता है क्योंकि इस दौरान लघु चित्रकारी का सर्वाधिक विकास हुआ था। ईसवी सन 1526-1757 इस कालखंड में मुगल शासकों के राजाश्रय में चित्रकला की कई कार्यशालाओं का निर्माण हुआ। मुगल शैली के चित्रों में अधिकतर शाही महल के जीवन, बादशाहों के राजसी ठाट-बाट का चित्रांकन है। मुगल शैली में बने हुये लघुचित्रों के कई अल्बम उपलब्ध हैं। अल्बम 'रागमाला' में संगीत के पैतीस राग रागिनियों का चित्रांकन है। सभी मुगल शासक, उनकी बेगमें और सरदारों के लघुचित्र भी उपलब्ध हैं।
मुगल लघुचित्र शैली की विशेषताएँ
1. स्थानिक भारतीय चित्रकारों की शैली के साथ पर्शियन और इस्लामिक शैली के अनुपम संगम से लघुचित्रकला की मुगल शैली का उदय हुआ अतः पर्शियन चित्रकला का असर स्पष्ट रूप से दिखाई देता है।
2. मुगल शैली के चित्रों में प्रकृति का अत्यंत सूक्ष्म रूप से चित्रांकन किया जाता था और ये चित्र कलात्मक दृष्टि से उच्च स्तर के थे।
3. मुगल शैली के चित्र धर्मनिरपेक्ष होते थे। चित्रों में धार्मिक विषयों को स्थान नही था।
4. आरंभिक चरण में चित्रकला केवल अभिजात और राजसी वर्ग के लिए संरक्षित थी। सामान्य जनता में इसका प्रचलन नही था।
5. चित्रों में मुगल शासकों का महिमामंडन करने के लिए उनके राजदरबार, ऐतिहासिक घटनाएँ एवं शिकार का चित्रांकन होता था।
6. चित्रों के चारों ओर के किनारों पर आलंकारिक रूप से लिखें हुए सुलेख चिन्हित होते थे।
विभिन्न मुगल शासकों द्वारा विकास के प्रयास
भारत में मुगल शैली की लघुचित्रकला की शुरुआत 1526-30 के दौरान बादशाह बाबर के शासनकाल में हुई ऐसा माना जाता है। बाबर ने फ़ारसी चित्रकार बिहजाद को अपने संरक्षण में रखा था।
बाबर का पोता अकबर चित्रकला को अध्ययन और मनोरंजन का साधन मानता था। उसने चित्रकला और अपने दस्तावेजों के सुलेखन के लिए 'तस्वीरखाना' नामक एक स्वतंत्र विभाग स्थापित किया था जहाँ कलाकारों को वेतन देकर रखा गया। 'तूतीनामा' और 'हमजानामा' ये दो लघुचित्रों के ऐसे प्रसिद्ध संग्रह है जिन्हें अकबर के कार्यकाल में बनाया गया। तूतीनामा में करीब 52 कहानियों को 250 लघुचित्रों के द्वारा दर्शाया गया है। हमज़ानामा जिसे 'दास्तान-ए-अमीर-हमज़ा' के नाम से भी जाना जाता है, ग़ालिब लखनवी द्वारा लिखित पाण्डुलिपि है जिसमें करीब 1200 चित्रों का संग्रह है। हमज़ानामा में लाल, निले, काले, कासनी और पीले रंग के छापें मिलते हैं तथा यह मुगल लघुचित्र शैली में चित्रित सबसे प्रारंभिक और महत्वपूर्ण चित्रों का संग्रह है।
बादशाह अकबर के बेटे बादशाह जहांगीर के शासनकाल में मुगल लघुचित्र शैली अपने परमोच्च स्थान पर थी। जहांगीर स्वभाव से प्रकृतिवादी था अतः पशु-पक्षियों, वृक्षों, फूलों आदि के चित्रों को प्राथमिकता देता था। उसने छविचित्रों मे प्रकृतिवाद को समाविष्ट करने का भरसक प्रयास किया। चित्रों के चारों ओर अलंकृत किनारे बनाने का चलन इसी कालावधि में आरंभ हुआ। जहांगीर स्वयं भी एक उत्कृष्ट चित्रकार थे और उनकी निजी चित्रशाला भी थी। उनके द्वारा बनायें गये लघुचित्रों में, झेबरा, शतुर्मुग और मुर्गे के चित्र अधिक प्रसिद्ध हैं। जहांगीर के काल के सबसे प्रसिद्ध कलाकार थे उस्ताद मंसुर जिन्हें व्यक्तिचित्रों का विशेषज्ञ माना जाता है। उस्ताद मंसुर कठिनतम चेहरे को बखूबी बना लेते थे। अयार-ए-दानिश नामक पुस्तक जहांगीर के शासनकाल में लिखी गयी थी जिसमें सुलेखन और चित्रकारी के उत्तम नमूने देखने को मिलते हैं।
जहांगीर का बेटा शाहजहाँ, अपने पिता से एकदम अलग, चित्रकला में कृत्रिम तत्वों को प्रयुक्त करने पर बल देता था और यूरोपियन शैली से प्रभावित था। उसने आरेखन के लिए लकड़ी के कोयले के स्थान पर पेंसिल का उपयोग करने के लिए कलाकारों को प्रोत्साहन दिया। वह चमकिला प्रभाव अधिक पसंद करता था अतः उसने चित्रों में सोने और चांदी का प्रयोग करने के आदेश दिए। शाहजहाँ के कार्यकाल में मुगल लघुचित्र शैली का विस्तार होने के साथ-साथ तकनीक में कईं परिवर्तन भी आये।
शाहजहाँ के बाद बादशाह होनेवाला उसका बेटा औरंगजेब सभी कलाओं का द्वेष करता था अतः अन्य सभी कलाओं के साथ-साथ लघुचित्रकला की गतिविधियों पर भी पाबंदियाँ लगाई गई। चित्रकारों को संरक्षण एवं वेतन की सुविधा समाप्त की गई। कई कलाकारों को देश के बाहर निकाला गया। इसप्रकार मुगल लघुचित्र शैली का -हास होता गया और वह समाप्ति के कगार पर पहुँची।
English translation
Mughal school of miniature painting
This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International, 3.0 Unported, 2.5 Generic, 2.0 Generic and 1.0 Generic license.
Miniature painting originated during the reign of the Pala rulers in the eastern part of India in the eighth century. Over time many styles of miniatures developed which we call the school of miniatures. Such as Pala style, Jain style, Mughal style, Rajasthani style, Odisha style and Pahari style. These styles arose out of the prevailing social, religious, economic and political conditions in different regions of India. All these styles of miniature paintings have been influenced by each other, yet have preserved their own distinct characteristics.
In all these periods, the tenure of the Mughal rulers is considered to be the golden period for miniature painting because during this period the maximum development of miniature painting took place. During this period, 1526-1757 AD, many workshops of painting were built in the royal shelter of the Mughal rulers. Most of the Mughal style paintings depict the life of the royal palace, the majestic magnificence of the emperors. There are many albums of miniature paintings made in the Mughal style. Thirty-five raga raginis of music are depicted in the album 'Ragmala'. Miniature paintings of all the Mughal rulers, their wives and chieftains are also available.
Characteristics of the Mughal school of miniature painting
1. The Mughal style of miniature painting emerged from the unique fusion of Persian and Islamic styles with the style of local Indian painters, so the influence of Persian painting is clearly visible.
2. In the Mughal style paintings, nature was depicted very precisely and these paintings were of high aesthetic merit.
3. Mughal style paintings were secular. There was no place for religious subjects in the paintings.
4. In the initial phase, painting was reserved only for the aristocracy and the royal class. It was not popular among the general public.
5. To glorify the Mughal rulers in the paintings, their courts, historical events and hunting were depicted.
6. All the four borders of the paintings were marked with fine and delicate drawing along with calligraphic text descriptions.
Efforts for Development by Various Mughal Rulers
The Mughal style of miniature painting in India is believed to have started during the reign of Emperor Babur during 1526-30. Babur kept the Persian painter Bihzad under his protection.
Babur's grandson Akbar considered painting as a means of study and entertainment. He had established an independent department called 'Tasvirkhana' for painting and calligraphy of his documents where the artists were employed on salary. 'Tutinama' and 'Hamjanama' are two such famous collections of miniatures which were accomplished during the reign of Akbar. In Tutinama, about 52 stories are depicted through 250 miniatures. The Hamzanama, also known as 'Dastan-e-Amir-Hamza', is a manuscript written by Ghalib Lakhnavi containing a collection of about 1200 paintings. The Hamzanama has red, blue, black, chicory and yellow prints and is the earliest and most important collection of paintings in the Mughal miniature style.
The Mughal miniature painting style was at its peak during the reign of Emperor Jahangir. Jahangir was a naturalist, so he preferred paintings of animals, birds, trees, flowers etc. He tried his best to incorporate naturalism in his paintings. The practice of making ornate edges around the paintings started in this period. Jahangir himself was also an excellent painter and also had his own private workshop and gallery. Among the miniature paintings made by him, the pictures of zebra, ostrich and chicken are more famous. The most famous artist of Jahangir's period was Ustad Mansur, who is considered an expert in portraits. Ustad Mansur used to make the toughest faces very well. The book Ayar-i-Danish was written during the reign of Jahangir, in which the best examples of calligraphy and painting are seen.
Jahangir's son Shah Jahan, unlike his father, insisted on the use of artificial elements in painting and was influenced by the European style. He encouraged artists to use pencils in place of charcoal for drawing. He liked the shiny effect more, so he ordered the use of gold and silver in the paintings. During the reign of Shah Jahan, along with the development of the Mughal miniature painting, many changes in the technique were adapted.
Shah Jahan's son Aurangzeb, who became the emperor after Shah Jahan, hated all arts, so along with all other arts, restrictions were imposed on the activities of miniature painting. The facility of protection and salary to the painters was abolished. Many artists were expelled from the country. Thus the Mughal school of miniature painting declined and reached the verge of extinction.
---------------
टिप्पणियाँ
एक टिप्पणी भेजें