पारंपरिक भारतीय कढ़ाई के प्रकार भाग - 1

सुई और धागे का उपयोग करके कपड़े को सजाने की कला या हस्तकला को हम कढाई कहते हैं। कढाई की उत्पत्ति क्र्वो मैगनाॅन के दिनों या 30,000 ईसा पूर्व में हो सकती है। इसमें मोती,  मणके, धातु के तार, कपड़े की कतरनें तथा अन्य सामग्री का भी उपयोग किया जा सकता है।

भारतीय संस्कृति की कई विविधताओ के साथ हि कढाई के तरीकों में भी विविधता पाई जाती हैं जो कि प्रत्येक प्रदेश की अपनी विशिष्ट पहचान बन गई है। विभिन्न प्रदेशों के अनुसार पारंपरिक भारतीय कढ़ाई के प्रमुख प्रकार कुछ इसप्रकार हैं।

चिकनकारी: उत्तर प्रदेश के लखनऊ में चिकनकारी का प्रमुख केंद्र है। चिकनकारी की शुुुुरुआत सफेद कपड़े पर सफेद धागे के काम से हुई। आजकल रंग-बिरंगेे कपड़े और धागोंका इस्तेमाल होता है। मसलिन,रेशमी,ऑरगण्डी,शिफाॅॅन,क्रेेप जैसे महीन कपड़ो पर चिकनकारी की जाती है क्योंकि मोटे कपड़ेे पर चिकनकारी का काम उभर कर दिखता नहीं। चिकनकारी कढ़ाई में कई प्रकार के टांके जैसे मुर्री, फंदा, कांटा, तेपची, बखिया, पंखुडी, लौंग, जंजीरा, राहत आदि और कई जालियाँ जैसे बंगला जाली, मुंदराजी जाली, सिद्दोर जाली, बुलबुल चश्म जाली इत्यादि का प्रयोग किया जाता हैं। महिन कपड़े पर बनी हुई चिकनकारी की साडियाँ और कुरते अतिशय लोकप्रिय हैं। 

चिकनकारी कढ़ाई 

फुलकारी: फुलकारी का अर्थ है फूलों की कढ़ाई। फुलकारी कढ़ाई में रंग-बिरंगे रेशम के धागों से तरह तरह की ज्यामितिय आकृतियाँ और फूल पत्तों को बनाया जाता है। फुलकारी खास तौर पर जम्मू और पंजाब में प्रसिद्ध है। यहाँ की लडकियों को बचपन से ही फुलकारी की हस्तकला सिखाई जाती है ताकि उनकी शादी तक कई सारी वस्तुएँ तैयार हो सकें। बाग, थिरमा, दर्शन द्वार और बावन फुलकारी ऐसे फुलकारी के प्रमुख चार प्रकार हैं। बाग फुलकारी में कपड़े को कढ़ाई से इसतरह भर दिया जाता है कि कपड़ा बिलकुल भी ना दिखे। फुलकारी के चुनरी, दुपट्टे और सलवार सूट अतिशय लोकप्रिय है। आजकल पुरूषों के लिए भी फुलकारी किये हुये शर्ट, सूट और कुरते उपलब्ध हैं।

फुलकारी कढ़ाई

जरदोजी: जरदोजी एक फ़ारसी शब्द है जिसका अर्थ है सोने की कढ़ाई। जरदोजी की हस्तकला को मुुगल बादशाह अकबर ने बहुत बढावा दिया। अतः  जरदोजी  कढ़ाई एक बहुत पुरानी और लोकप्रिय कला है। असली सोने और चांदी से जरी बनाकर उससे बेहतरीन रेशमी कपड़े पर कढ़ाई की जाती है इसलिए ये वस्त्र अत्यंत मूल्यवान होते हैं और शादी तथा विशेष समारोहों पर पहने जातें हैं। आजकल सोने-चांदी के स्थान पर नकली तारों का प्रयोग होता है यद्यपि जरदोजी की सुंदरता बरकरार है। आजकल फैशन इंडस्ट्री में जरदोजी की बहुत मांग है

जरदोजी कढ़ाई

काश्मीरी कढ़ाई: काश्मीरी कढ़ाई को कशीदाकारी भी कहा जाता है। इसमें चेन स्टिच और सॅटिन स्टिच का अधिक प्रयोग किया जाता है। फैशन इंडस्ट्री में भी कशीदाकारी की अत्याधिक मांग है। बेडशिटस्, साडियाँ, कुशन कव्हरस्, पर्सेस, ज्वेलरी बाॅक्सेस् आदि पर कशीदाकारी की जाती है। काश्मीरी कढ़ाई के चार प्रकार हैं। अरि,सोजनी,टिल्ला और रेजकार। अरि कढ़ाई कारपेट, तकिया खोल और चादर पर होती है। सोजनी कढ़ाई में बहुत महीन काम होता है जो एकदम बारीक सुई से करते है। पश्मीना और बढ़िया रफ़ल के शाॅल पर सोजनी कढ़ाई होती है। टिल्ला कढ़ाई में गोल्ड और सिल्वर धागों का काम होता है। रेजकार कढ़ाई हल्के शाॅल्स और घरेलू उपयोग के कपड़ो पर की जाती है।

काश्मीरी कढ़ाई 

कांथा कढ़ाई: पारंपरिक रूप से कांथा एक घरेलू कढ़ाई उत्पाद है। ग्रामीण महिलाएं पुरानी साडियाँ और धोती की कई परतें जोड़कर उनपर रनिंग स्टिच यानि बखिया टांके से उत्तम कलाकारी करके पतली रज़ाई बनातीं थी। इसी कला का आधुनिक रूप है कांथा कढ़ाई। आजकल बखिया के साथ साथ रफू स्टिच, चटाई स्टिच, सॅटिन स्टिच, काश्मीरी स्टिच आदि का भी प्रयोग कांथा कढ़ाई में होता है। काॅटन, सिल्क तथा कोसा पर कांथा कढ़ाई की हुई उत्कृष्ट साडियाँ बाजार में उपलब्ध हैं।

कांथा कढ़ाई

टोडा कढ़ाई: तमिलनाडु के नीलगिरी पर्वतीय क्षेत्रों में रहने वाले टोडा जनजाति के लोगों की कढ़ाई की शैली को टोडा कढ़ाई कहते है। टोडा कढ़ाई को पुखूर कढ़ाई भी कहते है। पुखूर का अर्थ है फूल। टोडा लोगों का पारंपरिक पोशाक है पुटकुली जो वे खास अवसरों पर पहनते हैं जाते हैं जैसे मंदिर में, त्यौहार पर या मृत्यु होने पर कफ़न के रूप में। पुटकुली को स्त्री और पुरुष दोनों ही एक शाॅल की तरह पहनते हैं। एक मोटे, सफेद,  सूती कपड़े पर लाल और काले (कभी-कभी नीले) धागों से कढ़ाई कर के पट्टे बनायें जाते हैं। टोडा कढ़ाई केवल महिलाऐं करती हैं। टोडा कढ़ाई कीया हुआ कपड़ा बुने हुए कपड़े जैसे दिखता है।

टोडा कढ़ाई 

भारत के विभिन्न प्रांतों की अपनी एक विशेष कढ़ाई की शैली है अतः कढ़ाई यानि कशीदाकारी की यह दुनिया अतिशय विस्तृत है। इस मनमोहक हस्तकला के कुछ और प्रकारों की चर्चा हम करेंगे 'पारंपरिक भारतीय कढ़ाई के प्रकार भाग-2' में। 

-----------×------------×------------
For English readers:

Types of traditional Indian Embroidery - Part I

The art of decorating the cloth using needle and thread is called embroidery.  The embroidery may have originated in the days of Kravo Magannan or as early as 30,000 BCE.  Pearls, beads, metal wire, cloth clippings and other materials can also be used.
 
Along with the many variations of Indian culture, there are also variations in the methods of embroidery which have become their own unique identity of each state.  Some of the major types of traditional Indian embroidery according to different regions are as follows.

Chikankari: Chikankari is a major center in Lucknow, Uttar Pradesh.  Chikankari started with white thread work on white cloth.  Colorful fabrics and threads are used nowadays.  Fine fabrics like muslin, silk, organdi, chiffon, crepe are embroidered as the work of embroidery is not visible on the thick fabric.  Chikankari embroidery uses a variety of stitches such as murri, fanda, kanta, tepchi, bakhia, pankhudi, laung, zanjira, rahat etc. and many jallies such as Bangla Jaali, Mundraji Jaali, Siddor Jaali, Bulbul Chashm Jaali etc.  Chikankari sarees and kurtaas made on fine cloth are very popular.

Chikankari embroidery 

Phulkari: Phulkari means the embroidery of flowers.  A variety of geometric figures and flowers and leaves are made with colorful silk threads in Phulkari embroidery.  Phulkari is particularly famous in Jammu and Punjab.  The girls here are taught the handicraft of Phulkari from childhood so that many things can be prepared till their marriage.  Bagh, Thirma, Darshan Dwar and Bawan Phulkari are the main four types of such Phulkari.  In Bagh Phulkari, the cloth is filled with embroidery in such a way that the cloth is not visible at all.  Phulkari's chunri, dupatta and salwar suits are extremely popular.  Nowadays, shirts, suits and kurtas with phulkari are also available for men.

Phulkari embroidery 

Zardozi: Zardozi is a Persian word meaning gold embroidery.  Zardozi handicrafts were greatly encouraged by the Mughal emperor Akbar.  Hence Zardozi embroidery is a very old and popular art.  Brocade of real gold and silver, it is embroidered on the finest silk fabric so these garments are extremely valuable and are worn on weddings and special ceremonies.  Nowadays fake wires are used in place of gold and silver, although Zardoji's beauty is intact.  Nowadays there is a lot of demand for Zardozi in the fashion industry.

Zardozi embroidery 

Kashmiri Embroidery: Kashmiri embroidery is also called as kashidakari. Chain stitch and satin stitch are more commonly used in this. There is also a great demand for embroidery in the fashion industry. Bedsheets, saris, cushion covers, purses, jewelery boxes etc. are embroidered.  There are four types of Kashmiri embroidery. Ari, Sozni, Tilla and Razcar.  Ari embroidery is done on carpets, pillow covers and bed sheets. Sojani embroidery is very fine work which is done with a very fine needle. Sojani is embroidered on the pashmina and fine ruffle shawl. Tilla embroidery consists of gold and silver thread work. Razakar embroidery is done on light shawls and home use clothes.

Kashmiri embroidery 

Kantha Embroidery: Traditionally, kantha is a household embroidery product. The rural women used to add several layers of old saris and dhoti and make thin quilts with exquisite artwork on them from running stitch ie Bakhia stitches.  The modern form of this art is kantha embroidery. Nowadays, along with Bakhiya, Rafu Stitch, Mat Stitch, Satin Stitch, Kashmiri Stitch etc. are also used in kantha embroidery. Excellent sarees with kantha embroidery on cotton, silk and kosa are available in the market.

Kantha Embroidery

Toda Embroidery: The style of embroidery of the Toda tribal people living in the Nilgiri mountain regions of Tamil Nadu is called Toda embroidery.  Toda embroidery is also called Pukhur embroidery.  Pukhur means flower.  The traditional dress of the Toda people is the putkuli which they wear on special occasions such as in temples, festivals or as shroud at the time of death.  Putkuli is worn by both men and women like a shawl.  The straps are made by embroidery on a thick, white, cotton cloth with red and black (sometimes blue) threads.  Toda embroidery is done only by women.  Toda embroidery looks like woven fabric.

Toda embroidery 

Different provinces of India have their own special embroidery style, so this world of embroidery is very wide.  In 'Traditional Indian Embroidery Part - 2' we will discuss some more types of this fascinating handicraft.

--------------×-------------×------------

टिप्पणियाँ

  1. बहुत सुंदर व विस्तृत जानकसरी । इन सुई की कढाईयों से वस्त्रों की खूबसूरती बहुत बढ़ जाती है ।धन्यवाद

    जवाब देंहटाएं
  2. Awesome blog, it gives us spendid types of needle work. Various designs significant for different occasion. Excellent di

    जवाब देंहटाएं

एक टिप्पणी भेजें

इस ब्लॉग से लोकप्रिय पोस्ट

अजंता गुफाओं के भित्तिचित्र

वारली चित्रकला.

कृतज्ञता से सकारात्मकता